BRANDING & JOUW ZICHTBAARHEID

Celina Grafisch Ontwerper

Veel elementen hebben met branding te maken, maar een branding is niet zomaar pats boem, een logo, visitekaartjes en klaar! Het bestaat uit veel meer dan dat. Naast dat je dus wel een logo en visitekaartjes hebt, komen bij de designproducten ook zeker de content en context kijken van de branding.

Met branding voer jij jouw boodschap en merkwaarden door tot in de puntjes, door middel van design, maar ook door de tone-of-voice. Jouw branding is dus de hele presentatie van jouw bedrijf en jij bent jouw bedrijf! Zorg daarom ervoor dat jouw branding past bij jou en jouw bedrijf en wees vooral uniek. Je bent niet de enige die content deelt over een bepaald onderwerp, so think out of the box and shine with your style!

Jouw visuele identiteit, ook wel jouw huisstijl, bestaat uit een logo, en wordt aangevuld door kleur, typografie, andere grafische elementen en fotografie. Door jouw unieke stijl consequent door te voeren in iedere uiting, zowel online als offline zorg je al snel voor herkenbaarheid. Elke keer wanneer een potentiële klant ook maar iets kleins van jouw bedrijf ziet word jij herkent. Denk al een thankyou-card of visitekaartjes, maar ook bijvoorbeeld aan de highlight covers op jouw Instagram pagina. Over elke uiting komt een touch with sparkle van jouw huisstijl en het straalt meteen een positief beeld van de organisatie uit.

Sterke huisstijl, ook van belang voor kleine organisaties! 

Ook voor kleine organisaties is een sterke huisstijl belangrijk. Zeker bij een beperkt communicatiebudget is het zinnig om te investeren in een krachtige en opmerkelijke huisstijl. Naast dat jij je zichtbaarheid vergroot door jouw huisstijl, kan je ook je logo plaatsen op reclame-uitingen van anderen. Denk bijvoorbeeld aan het sponseren van een evenement, waarbij jouw logo op de poster komt te staan. Of wanneer anderen jouw logo willen gebruiken voor in het klantenoverzicht op hun website. Op deze manier geef jij anderen de kans om jouw identiteit zichtbaar te maken en te promoten.

Hier een paar tips op een rijtje om zichtbaar te worden met jouw branding:

  • Zorg dat jouw kernwaarden zijn verwerkt in de huisstijl;
  • Laat zien dat je uniek bent d.m.v. een ontzettend gave stijl;
  • Voer jouw branding tot de puntjes door in alle uitingen, zowel offline als online;
  • Zorg ervoor dat anderen jouw identiteit zichtbaar (kunnen) maken;
  • Bedenk een weggever, of een winactie dat gedeeld kan worden.

Heb jij al een huisstijl?

Ga hier zelf eens mee aan de slag! Probeer eens wat uit in Canva. Canva is een online ontwerpprogramma waarin je zelf erg makkelijk aan de slag kunt gaan met (eigen) templates. Door Canva te gebruiken stimuleer jij ook nog eens je eigen creativiteit. Dus pak een bestaande sjabloon en puzzel eens met jouw huisstijl kleuren en typografie. Je zult zien dat het al heel snel bij jouw designs past en makkelijk is om mee te werken.

Vraag GRATIS het ebook ” Aan de slag met Canva ” van Celina (CeCe Graphic Design) via haar Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *